Zonnig Zuid-Vietnam, wat wil je nog meer?

5 mei 2010 - Nha Trang, Vietnam

Hey lieve allemaal,

Hier weer een update over onze reis. We zijn nog steeds in Vietnam, in Nha Thrang om precies te zijn. Nha Thrang wordt ook wel het Nice van Vietnam genoemd. Vanwege het koloniale band met de Fransen wordt veel vergeleken met Frankrijk. Zo wordt Ho Chi Min City (Saigon) ook wel het Parijs van Azië genoemd. Op de bouwstijl en de baguettes na is de link met Frankrijk ver te zoeken in Vietnam. Waar we in Laos nog wel eens ons Frans van stal moesten halen om iets te regelen is dat hier nog niet voor gekomen.

Ons vorige verhaal eindigde in Hue, een oude hoofdstad van Vietnam met vele bezienswaardigheden uit die periode. Hue was voor ons meer een tussenstop onderweg naar Hoi An en we hebben er dan ook maar één hele dag doorgebracht. Hoi An hebben we langer met een bezoekje vereerd, 5 dagen. Hoi An zelf is een stadje dat oogt als een groot dorp. Er is geen enkele hoogbouw en zelfs geen enkele supermarkt. Wel barsten de straatjes in het centrum uit van de kleine knusse souvenierwinkeltjes. Het centrum is door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed en staat vol met oude koloniale huisjes. Naast dit mooie centrum staat de stad bekend om haar kleermakers. Je kunt hier alles op het gebied van kleding op maat laten maken, schoenen, zwemkleding, jurkjes, jassen en pakken. Vooraf hadden we al bedacht dat we wat wilde laten maken, maar nog niet echt een idee wat voor kledingstukken en hoe het er uit moest komen te zien. Dit werd sneller opgelost dan we van te voren gedacht hadden: nog moe van de busreis en aan ons eerste drankje op een terras tegenover het hotel werden we aangesproken door de dochter van de eigenaresse (Huong). Dit bleek een van de spontaanste en leukste mensen te zijn die we in Vietnam ontmoet hebben. Na een leuk gesprek over koetjes en kalfjes vroegen we naar haar werk, ze bleek een kledingwinkel te hebben naast het café en als we wilden konden we even een kijkje komen nemen na onze fruitshake. Dit bleek het begin te zijn van een reeks bezoekjes aan haar kledingwinkel, elke keer als we kwamen passen bestelden we nog iets bij. Toen het Nederlandse stel waar we in Hanoi mee zijn opgetrokken ook in Hoi An aan kwam hebben we ze mee genomen naar Huong. Hen overkwam exact het zelfde als ons, eenmaal bevangen door haar enthousiasme blijf je kleren bestellen. De eindscore staat bij ons op één pak, één vest, één das, twee overhemden, drie jurkjes, één paar schoenen en een bolero. Dit alles kostte slechts zo'n 110 euro en alles op maat gemaakt! De meeste kledingstukken hebben we ondertussen al per boot naar Nederland gestuurd omdat het niet meer in onze tassen past (al die souveniers nemen toch zo veel ruimte in, jullie moesten eens weten;))

In Hoi An hebben tussen het shoppen door ook tijd gehad voor andere vormen van ontspanning zoals een typisch Nederlands fietstochtje naar een typisch tropisch strand. De stranden zijn hier zoals je over de mooiste stranden droomt: brede witte zandstroken met aan de ene kant warm blauw water en aan de andere kant palmbomen. Op het strand van Hoi An hebben we tussen het zwemmen door nagedacht over de rest van onze reis. Zuidoost-Azië bevalt ons tot nu toe uitstekend en vooral Vietnam heeft echt een plekje in onze harten veroverd. Ons globale reisplan voorzag in een kort bezoek aan Cambodja om vervolgens via Bangkok naar Zuid-Thailand en Maleisië af te reizen. We worstelde met de vraag of we naar Bangkok moesten reizen. In Bangkok is het namelijk nog steeds onrustig. Via CNN krijgen we af en toe wat nieuws door uit Thailand, de Nederlandse media lijke te zijn gestopt met hun berichtgeving over de situatie. Zo zapten we laatst toevallig langs CNN waar het over een bomaanslag op een treinstation in Bangkok ging waarbij ook toeristen gewond zijn geraakt. Vreemd genoeg gaven enkele grote Nederlandse nieuwssites hier geen enkele berichtgeving over. Wij moesten meteen denken aan de boeken van Joris Luyendijk. Het is voor ons dus lastig om goed op de hoogte te blijven van de actuele situatie in Bangkok. We ontvangen wel e-mails van de Nederlandse Ambassade die even als het ministerie van buitenlandse zaken het bezoeken van de stad af raadt. Omdat er genoeg andere mooie en leuke dingen te doen zijn besloten we al snel om Bangkok over te slaan. Het probleem verschoof nu naar de vraag: Hoe reizen we om Bangkok heen? Bangkok blijkt een grote hub te zijn in de regio. Het grootste gedeelte van het trein/weg/lucht verkeer gaat via de stad. Om vanuit Cambodia naar het zuiden van Thailand te reizen bleek al snel erg kostbaar. Na lang zoeken kwamen we er achter dat vanuit Ho Chi Min City het wel goed mogelijk was voor weinig geld. Het duurde eventjes voordat we aan t idee gewend waren, maar er zaten meedere voordelen aan het overslaan van Bangkok én Cambodia. Zo hoeven we niet ons te haasten door Cambodia. In Laos hadden we een soortgelijke situatie waarbij we uiteindelijk in een week 4 dagen aan het reisdagen hadden, dit was ons niet zo goed bevallen. Daarnaast hebben we nu meer tijd voor het zuiden van Vietnam, hier hebben we sinds onze aankomst in Hanoi alleen maar lovende verhalen over gehoord, daarnaast hebben we nu ook de tijd om in Maleisië een duikcursus te gaan volgen. Voor een overzicht van ons nieuwe globale reisprogramma kan je de kaart raadplegen!

Na Hoi An zijn we doorgereisd naar Nha Trang, waar we nu dus zijn. De treinreis door het noorden van Vietnam was ons erg goed bevallen dus besloten we samen met het andere Nederlandse koppel opnieuw de trein te pakken. De treinreis is eigenlijk een belevenis op zich. Er is constant een prachtig landschap te zien als je naar buiten kijkt: van lange kuststroken tot prachtige bergen en eindeloze rijstvelden. Daarnaast is er binnen ook heel wat te beleven. In de trein in Vietnam heb je allemaal een vast plaatsnummer, zwartrijden is onmogelijk omdat je kaartje meerdere malen wordt gecontroleerd. Op ons kaartje staat overigens met koeienletters ‘Foreigner’. Ongeveer elk uur komt er een eetkarretje langs met warme gerechten. Zodra het karretje binnenkomt stormt een groot gedeelte van de Vietnamezen erop af om het beste stukje vlees of vis te kunnen bemachtigen. De Vietnamezen zijn in de trein nog luidruchtiger dan (sommige) Hollanders. Ringtones staan keihard aan, de telefoongesprekken worden op hoog volume gevoerd en smakken en rochelen is de normaalste zaak van de wereld. Het allerleukste van de treinreis is de tv die in de treincoupe hangt. Op 'Railtv' kan je genieten van een soort van Vietnamese kinderenvoorkinderen, soaps en veel reclames. Een van die reclames is toch wel bijzonder: een reclame over Hollandse melk. Het spotje duurt een minuut of 5 waarin je ziet hoe wij Hollanders melk maken van onze prachtige koeien in supergroene weilanden met hartjesvormige wolken op de achtergrond. Alle mensen in t spotje zijn ook blond en in t typische Hollandse melkmeisjes outfit gekleed. Hilarisch om te zien, en bijna iedereen in de trein koopt die melk. Zelf hebben we het nog niet uitgeprobeerd.

Hier in Nha Trang zijn eveneens betoverende stranden aanwezig, wij wisten weinig van die prachtige kust die Vietnam te bieden heeft. Morgen staat een boottochtje op het programma waarbij we naar 4 eilanden in de omgeving gaan om te snorkelen. Daarna begint overmorgen onze tocht naar de Mekongdelta en Ho Chi Min City, daarover meer in de volgende blog.

Liefs,

Suus en Frank

1. Annne:
    5 mei 2010
    Nou ik word wel vrolijk van dat 'Hoi An' !
  2. Angelique van Rijn:
    Hey Suus en Frank,

Oh, wat is het genieten van jullie enthousiaste verhalen en foto's!

Enne....neem dat vrouwtje van dat kledingwinkeltje maar mee naar Holland!!

Veel plezier!

Groeten, Angelique
  3. Hanneke:
    Hoi Suus en Frank,

Door jullie verhaal had ik weer even het gevoel het mee te beleven!
    Die foto van een straatje in Hoi An, prachtig gewoon. Ik zie jullie daar helemaal rondlopen.

groetjes Hanneke
  4. Siem:
    5 mei 2010
    Nou, jullie zijn ook met de neus in de boter gevallen zo te horen ;) Echt heerlijke verhalen, en de foto's zien er allemaal zo relaxed uit!

x Siem
  5. Jap:
    5 mei 2010
    Hoe zou Jaap Staphorst overkomen in een Vietnamese trein?

Bedankt voor je mailtje trouwens Suus, binnenkort krijg je wel weer een update :)

xx
  6. Eugene:
    5 mei 2010
    Hoi Suus en Frank, heerlijk verhaal weer. Waren de reisbelevenissen eerst vooral stoer en avontuurlijk, nu begint het steeds meer op "10 dagen all inclusive in Torremelinos" te lijken..:) Prachtig hoor zo hebben jullie van alles wat. Hoewel de ergste onrust in Bangkok voorlopig over lijkt te zijn ben ik wel blij dat jullie een alternatief hebben gekozen. En dat lijkt me bepaald ook geen strafexpeditie! Als ik het goed heb begrepen is vanaf heden het regenseizoen begonnen in Zuid Vietnam dus Suus, ik hoop dat je je paarse poncho bewaard hebt! Volgende keer wel zelf ook die melk drinken hè, je moet vertrouwen tonen in ons exportprodukt. Is goed voor de euconomie. Dame, heer geniet nog even door. Morgen de FC tegen Grunnigen voor de playoffs, wij gaan ervoor! X pa
  7. Joanne:
    5 mei 2010
    Oh wat word ik jaloers van die verhalen en foto's van jullie! Ziet er heerlijk uit!

Hoe waren de rambutans? :P

Geniet er van :)
  8. Nicolien:
    6 mei 2010
    Ha jongens! Wat een heerlijk verhaal weer! Klinkt geweldig; kan bijna niet wachten.. Eerst hier nog even genieten. Nu in grand canyon! Hoe zit het met onze date? Gaat die nog wel door?! Ik maak me ook beetje zorgen om Bangkok, maar goed in de gaten houden!
    Geniet nog maar goed, liefs Nicolien
  9. Sander:
    6 mei 2010
    Klinkt heel goed, vooral die zon. De afgelopen twee dagen in Vladivostok waren ook heerlijk, ongeveer 20 graden. Vandaag stormt het echter verschrikkelijk. Alle straten verandert in rivieren en als je het raam openzet krijg je de deur niet meer open door de wind.

Ik ben half juni ergens terug in juni, dus misschien kunnen we inderdaad carpoolen frank! Maar ik ga denk ik ook even kijken naar een baantje in Utrecht, maar ik zal zeker een paar weken bij Kragten werken.
  10. Kim:
    Ha Frank en Suus!

Echt zo leuk om jullie verhalen te lezen, voor mij een voorproefje op mijn reis :D ik neem jullie tips van harte mee!Veel plezier en geniet ervan zolang het kan!
    Xxx Kim
  11. Olga:
    6 mei 2010
    Hahahaha, Annie, ik dacht precies hetzelfde :) 'Hoi An'. Moet een topstadje zijn ;) Maar mooi verhaal weer... Ik wil ook naar Azië!!!
    Wanneer kom je ook alweer terug trouwens? 10/11 juni? Veel plezier nog:) xxxxxxxx
  12. Martine:
    Hey suus en frank!
    Wat een leuk verhaal weer, echt leuk om te lezen! Ik zie dat jullie bijna naar Maleisië gaan en wilde nog even een tip geven.. Als jullie naar Pulau Perhentian gaan en je hebt echt zin om te duiken/ snorkelen, heerlijk te ontbijten, verse vis en sapjes te drinken en echt helemaal te relaxen zou ik naar Besar gaan, het grote eiland. Coral View Island Resort is echt een aanrader, ook als ze zeggen dat ze maar voor 1 of 2 nachten plek hebben, gewoon gaan. Dat zeiden ze tegen ons ook, maar wij hebben daar een week kunnen verblijven. Als je meer zin hebt om te feesten moet naar Kecil gaan, het kleinere maar drukkere eiland.
    Veel plezier en geniet van al het moois!!

Liefs Martine
  13. Jorben:
    Leuk verhaal weer! :)
    En idd Jap, ben ook benieuwd hoe dat klinkt haha! ;)
    Daan Beeckman zit trouwens wel gewoon in Bangkok, die zij dat het allemaal wel meeviel.. maarja, hier krijgen we er idd niet heel veel van mee.
    Have fun en geniet ervan!
  14. Irma:
    7 mei 2010
    Hoihoi,

Ik heb even naar jullie nieuwe reisplan gekeken en dat ziet er goed uit! Blijf genieten en ik spreek jullie snel:-)
    X Ir
  15. Natasja en Werner:
    10 mei 2010
    Hoi,

Leuk voor Frank dat ze in Vietnam ook lappen stof hebben in zijn maat :)
    Ook wel handig dat er op de treintickets staat dat je niet uit Vietnam komt, lijkt mij lastig om in het Vietnamees te woord gestaan te worden.

We zijn ook een weekje weg geweest, Duitsland, niet zo zonnig, maar wel een moesson meegekregen.

Veel reisplezier nog in Vietnam, maar dat gaat vast wel lukken.
  16. Kirsten:
    Hi Suus!

Bedankt voor het leuke kaartje! Hier schijnt de zon helaas ook niet veel:-(

Kussie,

Kirsten
  17. Sandra:
    Ha Suus & Frank,
    Dank voor het kaartje naar de Jekerstraat! Heb even jullie verhalen gelezen: klinkt heel goed, om jaloers van te worden... Geniet!
    x Sandra
  18. Irma en Ronald:
    Hoi Susan en frank,

Wat een leuk verhaal over het winkeltje waar alles op maat werd
    gemaakt voor weinig geld.
    Ik had mooi vast een trouwpak laten maken!je weet maar nooit in de toekomst?ha ha
    Bedankt weer voor het prachtige verhaal.
    gr irma en ronald
  19. Tom Grol:
    12 mei 2010
    Ter compensatie van jullie mooie reisverhalen hier een treurig bericht vanuit Nederland. Martin mag vanaf vandaag WW aanvragen aangezien BV Veendam failliet is verklaard. Maar ik neem aan dat dit nieuws ook wel tussen de reclames door op RailTV langs komt...