Vaarwel veelzijdig Vietnam!

12 mei 2010 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Hoi allemaal,

Onze laatste uurtjes in Vietnam zijn aangebroken. Vanavond vliegen we naar Kuala Lumpur in Maleisie. Het voelt wel een beetje gek om Vietnam te gaan verlaten, we zijn echt gek op dit land geworden. Ook in onze laatste week hier hebben we weer veel verschillende mooie dingen gezien en gedaan waar we jullie graag wat over willen vertellen!

Ons vorige bericht kwam uit Nha Trang, het toeristische kustplaatsje wat vooraf niet heel bijzonder leek maar wat we achteraf niet hadden willen missen! We zijn namelijk op een snorkeltrip geweest, die echt fantastisch was. We hadden allebei nog nooit echt gesnorkeld en waren totaal onbekend in de onderwaterwereld. Maar het overtrof al onze verwachtingen. Met een boot zijn we naar verschillende kleine eilandjes gevaren en daar gestopt om te snorkelen. Het water was heel fel blauw en erg helder. We hebben papagaaivissen, zebravissen, een zwaardvis, stokvissen, nemo’s (clownvissen) en ontelbare voor ons onbekende vissen gezien. Frank heeft zelfs een zeeslang gezien! We vonden het allebei fascinerend om al die vissen te bekijken en zijn dan ook veel te lang in het water blijven dobberen. Dit had knalrode verbande ruggetjes als resultaat, maar dat was het zeker waard. We kijken nu al uit naar de onderwaterwereld van Maleisië en Thailand!

De dag erna zijn we begonnen aan een 4-daagse trip naar de Mekong Delta. Samen met Bas en Maaike uit Nederland hadden we voor 4 dagen de beschikking over een eigen mini-van, chauffeur en gids. Heerlijk ontspannen dus! Onze Vietnamese chauffeur en gids waren fantastische mensen. Onze gids was een leuke meid van onze leeftijd met een onuitspreekbare Vietnamese naam en dus werd ze al gauw omgedoopt tot ‘Icetea’, dat leek enigszins op haar echte naam. Frank verzon voor de wat gezette, brede, altijd grinnikende chauffeur de naam King Kong, omdat zijn echte naam het meeste leek op ‘Kong’. In de bus hebben we heel wat lol met elkaar gehad.

De eerste stop was in Mui Ne, een klein plaatje ten noordoosten van Ho Chi Minh, dat bekend staat om haar rode en witte (of ook wel gele) zandduinen. Deze duinen liggen een stukje landinwaarts en je krijgt dan ook echt het gevoel alsof je in een Afrikaanse woestijn bent in plaats van in Vietnam. Bij de rode zandduinen hebben we de zonsopgang bekeken, wat een prachtig uitzicht! Hiervoor moesten we wel om 5 uur moesten opstaan, maar dat was zeker de moeite waard. Daarna zijn we met een plastic sleetje de duinen afgegleden, iets wat alle toeristen daar doen en wij ook niet konden laten. Opvallend aan Mui Ne was de grote aanwezigheid van Russische toeristen. Restaurantjes en hotels adverteerden naast het Vietnamees en het Engels ook in het Russisch.

Na Mui Ne reden we verder naar het zuiden en bereikten we de Mekong Delta. In dit gebied staat het water centraal. Het water is volop aanwezig doordat de Mekong rivier in vele verschillende rivieren versplintert en het gebied wordt doorkruist door ontelbare kanaaltjes. Tijdens onze trip door de Mekong Delta hebben we een aardig beeld gekregen van het Vietnamese leven ten midden van al dat water. Een boot is een onmisbaar bezit voor een inwoner van de Mekong Delta. Sommige mensen bezitten enkel een boot, en geen huis. De watertjes zijn de belangrijkste wegen, zelfs een groot gedeelte van de handel wordt gedreven op de rivier tijdens de ‘drijvende markt’. Onze eerste kennismaking met de Mekong Delta was dan ook per boot. Het eerste stuk hebben wij afgelegd op een moterboot, daarna was het noodzakelijk om over te stappen op een roeibootje om de waterwegen zo small en ondiep werden. Vooral het tochtje in de kleine boot was prachtig, er groeien veel fruit- en palmbomen langs de oevers en het geeft je echt het gevoel alsof je dwars door de jungle vaart. ‘s Middags zijn we een ander gedeelte van de Delta per fiets gaan verkennen onder begeleiding van Icetea. Zij bracht ons langs een langgerekt dorp (1,5 uur fietsen) aan het water, er was hier duidelijk sprake van lintbebouwing. In anderhalf uur kan je dwars door heel Amsterdam fietsen, in de Mekong Delta door één langerekt dorpje. Veel kinderen uit het dorp sprongen op om naar ons te zwaaien en te roepen wanneer wij passeerden. Ook hier was de hele omgeving door groen omringt. Halverwege zijn we gestopt en kregen we van een lokale familie water en gestoomde banaan. Onze gids en de familie waren lovend over deze lekkernij, wij vonden de bananen vooral geen smaak hebben.

Op de laatste dag zijn we wederom om 5 uur opgestaan, dit keer niet om een zonsopgang te zien maar om twee drijvende markten te bezoeken. Het is net alsof je even terug gaat in de tijd. Alle handel gaat nog op een ouderwetse manier, er is veel sprake van ruilhandel waar dus geen geld aan te pas komt. Er wordt van alles verkocht, maar voornamelijk groente en fruit. Het was erg leuk om mee te maken, ook omdat op de markten die wij bezochten geen andere toeristen waren.

Op het einde van onze tour werden we in Ho Chi Minh City afgezet, meteen was het gedaan met de rust. De overgang van de rustieke Mekong Delta naar de drukke metropool Ho Chi Minh is enorm. Er zijn hier nog meer motorbikes dan in Hanoi en het verkeer lijkt een grote chaos. Een ritje achterop een motorbike is een belevenis. De stad groeit ook hard en dat valt af te zien aan de vele bouwprojecten in de stad. De ene nieuwe wolkenkrabber na de andere wordt gebouwd. Zo ontgroeid de stad haar Franse koloniale uitstraling met rasse schreden. Op een rondwandeling door het oude centrum werd dit goed duidelijk. Zo staat naast de Notre Dame kerk een shopping mall en worden de oude koloniale hotels overschaduwd door hoge torens van de bekende ketens. Voor Ho Chi Minh City geldt hetzelfde als voor Hanoi, als de welvaart blijft toenemen krijgen de planologen een enorm probleem. Een auto is hier een statussymbool, wanneer iedereen zich een auto kan veroorloven in plaats van een motorbike is de infrastructuur er niet op berekend. Zowel de parkeercapaciteit als de capaciteit van de wegen zijn hiervoor niet toereikend. Misschien een leuk afstudeerproject voor iemand?

Groetjes en liefs,

Suus en Frank

1. Jap:
    Bedankt voor de kaart!

Geinig dat je die ganzenkoeriers ook echt tegenkomt (of jullie moeten heel goed kunnen photoshoppen;))

Veel plezier in Maleisie!
  2. pim:
    Leuk Frank en Suus!

Mooie foto's en snorkelen is inderdaad echt superleuk. En het is toch vakantie, alleen dan is vroeg opstaan de moeite waard. Geniet er van! Kus
  3. Bobby:
    Supervet!
  4. Hanneke:
    Hoi Suus en Frank,

Door jullie mooie verhaal en werkelijk geweldige foto's heb ik het gevoel even ook in Vietnam te zijn.
    Ik weet niet welke foto ik nou het allermooist vind, de man met de ganzen of de bike waar tussen alle handelswaar ook nog iemand op de bike zit!
    groetjes Hanneke
  5. Posters:
    Briljant.

En hele mooie foto's; vooral die ganzen :)!
  6. Tom Grol:
    12 mei 2010
    In de eerste zin van de vierde alinea zijn jullie een s vergeten. Maar gelukig compenseren jullie dat door het concept Delta aan ons uit leggen. Wel leuk overigens dat KingKong jullie naar de Mekong Delta heeft gebracht. Ook fijn dat jullie vrienden de foto's die jullie van google hebben geplukt het moois vinden...
  7. Glenn en Boot:
    12 mei 2010
    goed om te horen dat een boot een onmisbaar bezit is :)
  8. Irma:
    Ha Frank en Suus,

Leuk om je vanochtend even gesproken te hebben. Wat een verwennerij: 2 kaarten in 2 dagen. Bedankt!
    Veel plezier bij jullie volgende deel van de reis.
    liefs,

Irma
  9. oma de Bruin:
    Hoi Frank en Suus,
    De verhalen en foto's zijn weer grandioos.
    Griekenland is ook erg mooi, maar uiteraard wel heel anders. De temperatuur loopt hier inmiddels op tot 30 graden en soms iets meer. Dat wordt over een paar dagen dus afzien... Jullie sms vandaag te laat gelezen om nog te antwoorden.
    Groetjes en een dikke kus

mama
  10. Marlies:
    Hai Suus & Frank,

wat een mooie verhalen zeg,
    en ik vind de foto's echt hartstikke mooi.
    Ik ga jullie binnenkort wel even een mailtje
    sturen want ik moet jullie heel veel vertellen haha.
    Ik vind trouwens die man met die ganzen en die andere man met al die tasjes ofzo wel bewonderenswaardig! Haha.

dikke kus Marlies
  11. Bas & Maaike:
    Hey Frank en Suus!

Jullie zijn snel met het verhaal ;). Bij ons is die nog in de maak! Leuk om te lezen, inderdaad erg herkenbaar :). We hebben super leuke dagen gehad! We zien jullie mailtje over Ho Chi Minh wel tegemoet ;).

Veel plezier in Maleisie en Thailand!

Groetjes,
    Bas & Maaike
  12. Siem:
    13 mei 2010
    Wat een gaaf verhaal weer! Ik krijg ook helemaal de kriebels om naar Zuid-Oost Azië te gaan als ik jullie verhalen lees + foto's zie! Ik ben benieuwd waar jullie precies heengaan naar Thailand?

kus, Siem
  13. margien:
    Hoi Suus en Frank,
    Ben altijd weer blij om jullie vervolgverhaal te lezen,wat maken jullie veel mee op jullie reis!!prachtig allemaal geniet er samen van. Foto,s ook aan opa en oma Jansen laten zien.
    Bedankt voor de kaart.

lieve groetjes Margien.
  14. Natasja en Werner:
    15 mei 2010
    Hoi,

Mooi dat jullie nog een laatste mooie week hebben gehad. Als we jullie zo achter op de motorbike zien zitten, dan is het voor de chauffeur niet zo'n kunst als je ziet wat ze allemaal op zo'n motor kunnen vervoeren :)

Hopen dat jullie van Maleisie net zo genieten!
  15. Annne:
    18 mei 2010
    Waaah je zit nu op Perhentian Kecil! Ik zit daar over precies 2 maanden! Je verhalen klinken te gek. Ik moet nog bedenken wat ik ga doen voor mn 3 weken na Australie: Zuid-Vietnam, Zuid-Thailand of Oost-Maleisie.... Jullie verhalen maken me gek! Iemand die tips heeft hier?
  16. Herman:
    24 mei 2010
    Beste Tom Grol,

Ik zie dat ook jij 2 spelfouten hebt gemaakt! Ten eerste is het gelukkig met 2 k's en niet 1. En ten tweede is het mooist en niet moois! Maar ik vergeef het je omdat je zo enthousiast reageert.

Met vriendelijke groet,
    Herman