Tropisch Maleisië

24 mei 2010 - Phuket, Thailand

Hey lieve allemaal,

We zijn erg blij dat we afgelopen week niet in Bangkok door hebben gebracht maar op een tropisch eiland in Maleisië! Het nieuws druppelde hier langzaam binnen, buitenlandse media berichten maar weinig over de actuele situatie in Thailand. Aangezien de onrust zich ook even leek te verspreiden over de rest van het land hebben we overwogen om ook niet naar het zuiden van Thailand te gaan. Als er overal protesten zijn en er een avondklok ingesteld is ga je je toch echt afvragen of je er persé heen wilt. Gelukkig lijkt de situatie in het zuiden mee te vallen en zijn de gemoederen aldaar bedaard. Onze volgende blog kunnen jullie dus uit Zuid-Thailand verwachten!
Vorige week zijn we vanaf Ho CHi Minh City naar Kuala Lumpur gevlogen. De taxirit van het vliegveld naar het centrum van Kuala Lumpur was even wennen voor ons. We vonden dat we erg hard reden terwijl we 'gewoon' 120 gingen. In Laos was onze topsnelheid zo'n 50 km per uur en in Vietnam kwamen we nooit boven de 80 uit. Verder zijn de wegen in Maleisië opeens zonder gaten en hobbels, een hele verademing. De bebouwing is ook erg anders. Niet alleen doet het centrum van Kuala Lumpur met haar wolkenkrabbers en levensgrote reclames denken aan New York, ook de huizen in de buitenwijken deden westers aan. Zo zagen we meerdere malen situaties die verdacht veel op de Nederlandse Vinex wijken leken. Dat zijn enkele aspecten waaruit blijkt dat Maleisië een stuk moderner en meer westers is dan de landen die we tot nu toe hebben bezocht. Aan de ene kant is dit wel gemakkelijk, maar het komt ook met een prijs. Alles is hier stukken duurder dan in bijvoorbeeld Vietnam. Zo is vervoer hier qua prijs en comfort vergelijkbaar met Nederland. Alcohol is hier zelfs duurder al heeft dit ook te maken met het feit dat de inwoners van Maleisië overwegend islamitisch zijn.

Na een nachtje slapen in Kuala Lumpur zijn we al weer op weg gegaan naar de Cameron Highlands. Op het busstation kwamen we Daan Beekman (studiegenoot) tegen, wat is het toch een kleine wereld. De Cameron Highlands zijn het decor van de Lipton thee reclames. De eindeloze theeplantages tussen de prachtige groene bergen leveren mooie plaatjes op. Na een bezoek aan de bekendste theeplantage en uiteraard een kop thee, hebben we een stuk door het bos gelopen. Boven de 1000 meter hoogte heet jungle in Maleisie namelijk opeens bos, dit zal wel te maken hebben met de vegetatie die er groeit. De temperatuur in de Cameron Highlands lag rond de 20 graden, een ideale temperatuur voor een wandeling. Het regende er ook regelmatig, wat ons deed denken aan Nederland.

Afgelopen week hebben we heerlijk kunnen genieten op een van de mooiste eilanden van Maleisië: Perhentian Kecil. De Perhentians bestaan uit 2 eilanden, en wij hebben een week doorgebracht op het kleinere (en goedkopere) eiland. De eilanden zijn alleen te bereiken per speedboot en dat gaat flink hard. (Voor Jelle: de speedboot had 400 pk!). We stuiterden zo snel over het water dat onze gezichten net zo strak stonden als dat van Connie van Breukhoven toen we aankwamen. Het plan was om een paar dagen ontzettend hard niks te doen, alleen wisten we toen nog niet dat het duiken zo'n verslaving zou gaan worden. Samen hebben we een introductieduik gedaan, wat inhield dat we na een korte video en enkele vaardigheden een stuk gingen duiken. Tijdens die duik zagen we al prachtige vissen en kleurrijk koraal. Suus vond deze duik toch wel wat spannend en besloot om verder geen duikcursus te gaan volgen. Frank was erg enthousiast en besloot de Open Water cursus te volgen. Frank moest dus weer voor eventjes aan de studie! Naast enkele duiken moest hij namelijk ook een boek lezen, video's kijken en zelfs een examen maken. Suus daarentegen  kon zich volledig concentreren op lekker niks doen op het strand. Echter na een dag bewolking was ze dat ook wel zat en de enthousiaste verhalen van Frank zorgden er voor dat Suus toch nog een poging wilde wagen met het duiken. Deze duik was heel leuk en ook het enthousiasme van duikinstructrice Michelle zorgden ervoor dat ze alsnog een duikcursus ging volgen. Ondertussen was Frank begonnen aan zijn volgende cursus en hij mag zich nu Advanced Open Water diver noemen! Dat klinkt toch een stuk beter dan Bachelor? De onderwater hoogtepunten van die cursus waren de nachtduik en de twee wrakduiken. Het is heel bizar om met enkel een zaklamp de totale duisternis in te duiken. Daarnaast zie je 's nachts andere dieren dan overdag. Ook het aantreffen van een schip op de zeebodem is redelijk bizar. Het is bijzonder om te zien hoeveel leven zich er bevindt op en om een scheepswrak. Het duiken geeft je echt een kijkje in een totaal andere wereld. Er is zoveel moois te zien onder water! Zo hebben we nog meer bijzondere vissen gezien, sommige waren wel 1,5 meter. Daarnaast waren er roggen en haaien te zien maar het meest bijzondere dier vond Frank de schilpad.
Het was een tijd geleden dat we meer dan een week op dezelfde plek zijn geweest, dit was ook te danken aan de gezelligheid van de duikschool. Vandaag zijn we aangekomen in Phuket, waar we Nicolien ontmoet hebben! Komende dagen gaan we genieten van de stranden, het lekkere eten en de gezelligheid van Thailand. En het is zeer waarschijnlijk dat we in Thailand ook nog een duikje in het programma gaan inpassen!

Liefs Frank en Suus

1. Joanne:
    24 mei 2010
    Wat gaaf dat jullie allebei je duikcursus hebben gedaan! Ik heb mijn brevet ook gehaald in Australie, en ben helaas nét geen Advanced diver, omdat de boot kapot was op de dag van mijn laatste duiken... helaas!
    Supermooie foto's ook weer, word er jaloers van ;-)

Heel veel plezier in Thailand, hoop dat het idd meevalt daar met de onrust.

Joanne (oh, en groetjes van Batman, die komt net over m'n toetsenbord heengehuppeld)
  2. Kim:
    24 mei 2010
    Wauw! Klinkt heerlijk allemaal en supermooie foto´s!
    Laat in Griekenland jouw duikkunsten maar eens zien ;).
    Enjoy!

Liefs Kim
  3. Sjimmie:
    24 mei 2010
    Klinkt goed en ziet er goed uit. Hier is het nu Tweede Pinksterdag en dus is er helemaal niks te doen behalve studeren (en reisbloggen lezen).

Groetjes Sjimmie
  4. Glenn en Boot:
    24 mei 2010
    Wat een mooie onderwaterfoto's! En suus je bent echt belachelijk bruin, of is je duikinstructrice nou zo wit? En worst, ben je alvast aan het oefenen met die kat, voor als izzy kleintjes heeft?

familie colman heeft discussie over of het worst of frank moet zijn
    :) (glenn heeft gewonnen met zijn keiharde argument: zo heet ie toch gewoon).

Heel veel plezier, we zijn trots op jullie nieuwe hobby!
    x
  5. Saesje:
    Suusje,

Super bedankt nog voor de kaart die je me stuurde!! Vet leuk!
    Ik word echt jaloers op jullie als ik die foto's zie...
    Geniet ze nog en veel plezier!

Kussie Anne
  6. oma de Bruin:
    24 mei 2010
    Hallo Frank en Suus, leuk dat jullie zo van het duiken genoten hebben. Inderdaad heel mooi wat je op de bodem van de zee ziet.

Ik vind het wel lang duren voor jullie terug komen maar over een paar weken zie ik jullie gelukkig weer.

Groetjes
    Oma
  7. Eugene:
    25 mei 2010
    Hee Kaaskoppen, wat zullen jullie straks af moeten kicken van alles wat je gezien, beleefd, gehoord en geroken hebt! Nederland is ook mooi hoor, laat daar geen misverstand over bestaan, maar wat zijn we hier dan eenzijdig in leven en omgeving als ik zie en lees wat jullie meemaken. Die duikdiploma's zijn ook geweldig. Ik ben de tuin al aan het uitgraven want jullie moeten wel bijblijven natuurlijk. Trouwens ook handig op zoek naar woonruimte: jullie kunnen je nu ook inschrijven voor een lekke woonboot. Bij ons is het aftellen begonnen. Nog 20 dagen en jullie staan weer in de Hollandse klei. Jammer voor jullie maar ik kijk er inmiddels naar uit.. Maar om met Tom Egberts te spreken: hoe dan ook, nog veel plezier!
    X pa

ps Suus je bent echt bruin!
  8. Tom Grol:
    25 mei 2010
    Hoe kun je onderwater nou een hoogtepunt hebben?

Gister was mijn hoogtepunt een duik van de hoge duikplank in het krommerijn zwembad. Vandaag is mijn hoogtepunt tot nu toe het geolandschap op de eerste verdieping. Gelukig mag ik vanmiddag nog naar de derde verdieping van het van Unnik...
  9. Siem:
    25 mei 2010
    wederom jaloersmakende verhalen :) heerlijk hoor!! xxx siem
  10. Irma en Ronald:
    25 mei 2010
    Hartstikke leuk en bedankt voor de kaart.
    En wat een prachtige onderwater opnames,volgende keer maar naar de noordpool dan krijgen we ook nog bleekneusjes te zien, het wordt mij te bruin!

zitten die hoofden van jullie nog niet vol met alle indrukken of misschien met water?
    gr irma
  11. Jap:
    26 mei 2010
    Hee,

Super leuk dat jullie een kaart hebben gestuurd! Mooi dat jullie met z'n 3en een biertje op m'n verjaardag hebben gedronken :)

Geinig met die foto er zo op! Dat duiken lijkt mij ook wel wat hoor :)

xx Jap
  12. Manoe:
    30 mei 2010
    Hey suus!

Wow wat een verhalen allemaal weer, ik was op studiereis en nog wat extra dagen in de VS, dus ik heb even een behoorlijke inhaalslag moeten maken. Julie hebben echt weer veel beleefd en wat gaaf dat jullie gedoken hebben. Wie weet kun je met Anne nog een keer een duikje wagen : )

De tijd vliegt echt en volgens mij kom je alweer bijna terug, dus genieten jullie er nog maar lekker van die laatste weken!

x manoe
  13. Bas & Maaike:
    1 juni 2010
    Hey jullie!

Frank, wat vet dat je nu al je Advanced hebt! Suus, wat stoer dat je het toch ook gedaan hebt! Wat vonden jullie van Maleisie? Nog op Pulau Penang geweest? Waar zitten jullie nu in zuid-Thailand, bevalt het een beetje?

Wij zijn nu met de camper aan het rondtouren in Australie, bevalt erg goed ;). Het is hier alleen wel winter, een hele overgang van het warme (lees: hete) zuid-oost Azie naar zo'n 15-20 graden (typisch Hollands lente/zomer weer, zeg maar).

Geniet nog even van jullie laatste dagen!

Liefs,
    Maaike & Bas