Eilandhoppen in Zuid Thailand

4 juni 2010 - Phuket, Thailand

Hoi lieve allemaal,

We zijn na anderhalve maand weer terug in Thailand en voelen ons helemaal thuis. De cirkel is rond zou Harry Vermegen zeggen. In deze periode zijn we de enorme hartelijkheid en het pittige eten van de Thai steeds meer gaan waarderen. Terug in Thailand zijn we begonnen in Phuket, om Nicolien daar op te pikken. Zij kwam uit de Verenigde Staten en begint nu aan haar rondreis door Zuidoost-Azië. Wij hebben haar dus een ruime week lang kunnen bestoken met onze enthousiaste verhalen en tips. Omdat zij wat minder tijd had voor Zuid Thailand hebben wij ons reisschema aangepast, hierdoor hebben we wat plekjes overgeslagen maar dat is een goede reden om nog een keer terug te komen! Achtereenvolgens zijn we naar Ko Phi Phi, Ko Phangan en Khao Sok gegaan. In Khao Sok hebben we weer afscheid genomen van Nico en zijn we nog wat langer gebleven. Op dit moment zitten we wederom in Phuket. Deze keer verblijven we in een ander deel van het eiland. Nu zitten we in het toeristische Patong Beach wat de vergelijking met Lloret de Mar goed kan doorstaan. Dit klinkt een stuk erger dan dat het daadwerkelijk is. Doordat het nu laagseizoen is zijn de straten, stranden en boulevards levendig in plaats van overbevolkt. Ook stunten accomodaties en winkels met prijzen omdat het aanbod veel groter is dan de vraag. Bovendien vinden wij de straatverkopers en 'klantenlokkers' erg vermakelijk, ze proberen echt van alles om je over te halen iets bij hen te kopen of te komen eten.

Ko Phi Phi is een prachtig eiland dat in 2004 helaas erg hard getroffen is door de tsunami. Bijna alle bebouwing op het eiland is gesitueerd op een landengte en hierdoor kon de tsunami gemakkelijk alles verwoesten. Zes jaar later zijn de sporen van de ramp nog steeds her en der zichtbaar, de tsunami evacution route bordjes zijn erg opvallend. Ko Phi Phi bestaat uit twee eilanden, de grote is bebouwd en het kleine is beroemd van de film The Beach. Tijdens een snorkeltrip hebben we dit eiland aangedaan en samen met de vele andere toeristen genoten van de schoonheid ervan. Het snorkelen zelf was ook leuk, al was het koraal in Vietnam een stuk kleurrijker en waren er meer (verschillende) vissen. Op Ko Phi Phi hadden we ook het geluk het bezoek van de koninklijke prinses te mogen meemaken. Het koningshuis is in Thailand heel belangrijk. De Thai hebben allemaal diep respect voor de koning. Mocht je de koning beledigen dan kan dat je een fikse boete opleveren. Op al het briefgeld staat een afbeelding van de koning en met je voet op geld gaan staan (bijvoorbeeld als het wegwaait) wordt gezien als een misdaad. Het was erg leuk om te merken hoe opgewonden alle Thai op Ko Phi Phi waren bij een bezoek van een lid van het koningshuis. Overal hingen vlaggetjes, de straten werden schoongemaakt en ons werd verteld dat we geen zwemkleding mochten dragen en ook onze schouders moesten bedekken. Samen met de Thai namen we plaats langs de kant van de weg, we moesten zitten want hoger zijn dan een lid van het koninklijk huis is verboden. Na een halfuur wachten kwam dan de anti-climax. In een minuut was het gebeurd, de prinses racete achterop een golfkarretje voorbij en het bleef doodstil. Toen het voorbij was barstte de vreugde uit bij de Thai. De prinses zelf zien was niet bijzonder, de reacties van de Thai des te meer.

Ko Phangan is een groot eiland dat gelegen is aan de oostkust van Thailand. Het staat vooral bekend om de Full Moon feesten die elke maand duizenden mensen trekken. De afgelopen keer hoorden wij hier ook bij, maar het eiland heeft veel meer te bieden dan alleen de feesten. Zo kan je er ook goed duiken en Frank heeft hier ook gebruik van gemaakt, het hoogtepunt was een luchtzak 18 meter onder water waar je zonder apparatuur kon ademen! Daarnaast is de natuur op het eiland zelf ook de moeite waard. De Full Moon party staat bekend om de buckets met drank en drugsgebruik. Gelukkig hebben we van dat laatste niets gemerkt maar was het gewoon een erg groot gezellig strandfeest! Elke strandtent/club had grote boxen met muziek buiten staan, overal werden buckets met drank verkocht, en snacks zoals loempia's en kipspiesjes. Alle bezoekers smeerden zich onder met lichtgevende verf, wij konden uiteraard niet achterblijven. De sfeer was heel goed! Naast westerse backpackers bezoeken ook veel Thai de Full Moon party, met name de ladyboys spotten wij regelmatig. De dag na het feest hebben we heerlijk kunnen relaxen op het luxe resort dat we hadden geboekt aan de andere kant van het eiland. Met je boek van strandbedje naar zwembad en weer terug is helemaal geen straf. Er waren bijna geen andere gasten in het resort dus had het personeel alle tijd voor ons drieen. Manusje-van-alles en ladyboy Deng verveelde zich zo erg dat ze om de haverklap bij ons kwam zeuren of we drankspelletjes met haar wilde doen. De dag na het feest zagen we daar toch maar vanaf!

Vanaf Ko Phangan hebben we een nachtboot gepakt naar het vaste land. Was prima te doen. Iedereen lag naast elkaar op een matrasje te slapen op het schommelen van de boot. Jammer alleen dat de boot in plaats van om 6 uur al om 4 uur aankwam en we dus eerder uit ons slaapje gewekt werden. We zijn vanaf de haven naar het natuurpark Khao Sok gegaan. Dit natuurpark is gelegen tussen de oost- en westkust van Zuid Thailand en heeft een prachtige natuur te bieden. Het bevat onder meer het oudste regenwoud ter wereld. Samen met Nicolien hebben we op de eerste dag twee trekkings gedaan. Dat leverde flink wat blaren op voor Suus, die al 3 maanden geen schoenen had gedragen. De temperatuur in de jungle was zelfs voor ons, na bijna 3 maanden Azië, ongekend hoog. Wederom dachten we nog nooit zoveel gezweet te hebben! Maar het bezoek was het zeker waard, zoveel mooi groen en bijzondere geluiden. Naast vervelende muggen had de jungle ook leuke dieren te bieden zoals aapjes en bijzondere vogels. Onze gids maakte nog kennis met een bij, waar hij doodbang voor was. Nu waren wij eerder op onze hoede voor slangen, spinnen en ander ongedierte.

's Avonds zijn we op nachtsafari gegaan, wat een spannende ervaring was. Je waant je echt in het pikkedonker en je hoort enkel de (onbekende) geluiden van de jungle. Het was in het donker nog moeilijker om dieren te spotten al lukte het Frank om een zeer giftige maar kleine slang te ontdekken. Onze gids vond dat wij maar slechte ogen hadden want hij zag continu overal oogjes van dieren tussen de bomen, wij slechts een enkele keer. Frank nam op zijn blote benen nog wat vriendjes mee uit de jungle, een aantal bloedzuigers hadden zich hardnekkig aan zijn benen vastgezogen. Maar dit was lang niet zo gevaarlijk als een bij volgens onze gids... De volgende dag hebben we afscheid genomen van Nicolien die de rest van het mooie Azie gaat verkennen. Wij zijn op een derde trekking gegaan, ditmaal in en rondom het meer wat gelegen is in het nationaal park. Dit meer is ontstaan na het afdammen van een rivier, en bevat duizend kleine groene eilandjes. We hebben de omgeving verkend per moterboot, bamboevlot, kayak en een flink stuk wandelen. Wederom een fantastisch groene en levendige omgeving! Het was een heerlijke dag zo te midden van de natuur! Naast de stranden, resorts en feesten heeft Zuid Thailand ook veel rust en mooie natuur te bieden.

Vandaag genieten we op Frank's verjaardag nog even van alle luxe die Thailand te bieden heeft: het heerlijke eten, de Thaise massages en de Mai Thai cocktails op de hotelkamer. Morgen vliegen we naar Singapore en vanaf daar reizen we per bus naar Kuala Lumpur. Met nog twee mooie steden in het vooruitzicht gaan we nog goed van onze laatste week genieten. Volgende week zondag zullen we dan weer landen op Nederlandse bodem, en dan komt er helaas een einde aan deze mooie reis. Al kijken we er uiteraard ook naar uit om al onze verhalen in het echt aan jullie te vertellen!

Liefs,
Frank en Suus

1. Tessa:
    4 juni 2010
    geniet van jullie laatste weekje!!
  2. Jap:
    4 juni 2010
    Vettttt nu ook nog Singapore en Kuala Lumpur, weer heel wat anders... Geniet ervan!!
  3. Glenn:
    4 juni 2010
    Geniale foto van dat kind in die emmer haha!! Worst gefeliciteerd jochie!!
  4. Olga:
    4 juni 2010
    Jeeeeej! Suusie bijna weer terug. Wat is de tijd toch snel gegaan :) Heel veel plezier nog de laatste week. Gaan we daarna lekker in het park met een wijntje bijkletsen. Dikke kus
  5. Nicolien:
    4 juni 2010
    Chicks, grappig hoe je over dezelfde week toch weer andere dingen opschrijft! Iig allebei positief, haha!
    Nog veel plezier de laatste week!
    Geen sms mogelijkheid hier in seam riep, dus maar even zo:
    Gefeliciteerd Frank!
    Kus, Nico
  6. Jelle:
    4 juni 2010
    Frank de Bruin van Harte gefeliciteerd!! Tot volgende week, als jullie thuis komen staat er een lekker bord Thais voor jullie klaar :D
  7. Eugene:
    4 juni 2010
    Frankmans, van harte via het web met je verjaardag! En jij ook gefeliciteerd dochter. En mocht de familie de Bruin meelezen: ook jullie gefeliciteerd!
    Lekker bloggie weer om te lezen en te kijken. En dan nu nog "even" Singapore en Kuala Lumpia in een week bekijken. Je moet het maar allemaal kunnen verwerken :) Nou luitjes nog even doorbijten en dan mogen jullie naar huis. Het is hier op dit moment werelds weer dus je hoeft je niet verkleden (wel douchen). X Eugene
  8. Glenn en Boot:
    6 juni 2010
    Zucht, wat ziet die natuur er toch weer heerlijk uit op jullie foto's. En suus, zo te horen heb je al vast goed geoefend voor de griekenland vakantie: helemaal klaar voor eilandhoppen en chersonissos ;)

Geniet van de laatste week, ben benieuwd naar Singapore!
  9. Leonie Pauw:
    7 juni 2010
    He Nichtje!
    Nog even op de valreep voor je terugkomt een berichtje van mij. Wat een gave reis heb je gemaakt! Geniet nog even van de laatste dagen! Kom graag een keer foto's kijken als jullie terug zijn.
    Groetjes Leonie
  10. nelleke:
    9 juni 2010
    Hoi, klinkt weer heerlijk allemaal! Wanneer komen jullie precies terug? Of al onderweg zelfs :o? Toch wel snel gegaan allemaal zeker? Lief btw dat jullie jap een kaart hadden gestuurd en Worst ook nog gefeliciteerd!
    Bis bald x
  11. Eugene:
    12 juni 2010
    Zo lieve luitjes, kom nou maar naar huis! Tis mooi geweest zo:)
    Nog een fijne laatste dag in Kuala Lumpur en alvast een goeie reis. Tot zondag 6.30 uur op Schiphol (wel vroeg hoor, kun je ook een vluchie later nemen?)