Singapore, Melakka en Kuala Lumpur

12 juni 2010 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hey lieve allemaal,

Over 9 uur vertekt ons vliegtuig en zijn we onderweg naar ons vertrouwde Nederland. Dit kunnen we echter niet laten gebeuren zonder onze laatste belevenissen op onze weblog te zetten. In de laatste week van onze reis zijn we in Singapore, Melakka en Kuala Lumpur geweest.

Singapore is een eiland onder Maleisië met een diameter van ongeveer 32 kilometer ongeveer net zo groot als de Noordoostpolder. Niet alleen de grootte komt overeen, ook in Singapore is er veel land aangewonnen van de zee. In Singapore is dit nodig om de groeiende bevolking en economie de ruimte te kunnen geven. Het grootste probleem voor de Singaporese geografen en planologen is het gebrek aan ruimte, iets waar we in Nederland ook bekend mee zijn. Omdat we beiden erg geïnterresseerd waren in de aanpak van dit probleem door de overheid zijn we naar een tentoonstelling geweest over de plannen op het gebied van ruimtelijke ordening. Revitalisering, intensief ruimtegebruik en funtiemenging staan centraal. Zo is het oude havengebied tegenwoordig de hipste plek om wat te eten en drinken en zorgt dit voor een levendige waterkant. Tussen al deze vele plannen sprong er een plan, beter gezegd een gebouw uit. We hadden het al gezien tijdens onze wandelingen door de stad en verkregen er bij de tentoonstelling wat achtergrond informatie over. Het is een typisch geval van een foto zegt meer dan duizend woorden, maar een paar feitjes moeten toch genoemd worden. Het gebouw bestaat uit een drietal torens in de vorm van een wig, deze torens staan enkele tientallen meters uit elkaar. Bovenop deze drie torens is een constructie geplaatst die het meeste weg heeft van een schip. Dit "schip" verbindt de drie torens en steekt aan beide kanten uit. Op dit "schip" komt een winkelcentrum met de duurste winkels zoals Gucci en Prada etc, maar het meest bizarre is een zwembad van drie voetbalvelden groot. Dit zwembad strekt zich uit in de lengte van het "schip" en maakt het dus mogelijk om op ongeveer 300 meter hoogte van de ene toren naar de andere te zwemmen. Een gevalletje van "omdat het kan".

Naast de studiegerelateerde bezigheden hebben we ons in Singapore ook goed kunnen vermaken met het struinen door de verschillende wijken. Net als in Maleisië leven er in Singapore veel mensen van Chinese en Indische afkomst. Het levendige Chinatown biedt prachtige tempels en vele eettentjes op straat. Ons hotelletje stond in Little India en hier hebben we dan ook genoten van heerlijke Indische curry's. Op zondagavond was het wel even schrikken toen we uit de metro stapten. Op zondagavond verzamelen (vrijwel) alle Indiers uit de stad zich namelijk in Little India, gewoon op straat om te eten en te praten. Het was een gezellige sfeer maar er waren ongeveer 10.000 man op straat. Letterlijk man, want er was geen vrouw te bekennen dus Suus voelde zich enigzins ongemakkelijk als enige blonde en enige vrouw.
Singapore is veruit de meest gestructureerde stad van Azië, en zeker weten ook de schoonste. Zo is het openbaar vervoer perfect geregeld en zijn alle straten zijn erg schoon. De structuur wordt gehandhaafd met extreme boetes, fietsen door een voetgangerstunneltje kost al snel 600 euro en eten in de metro 300 euro. Het lijkt absurd maar het werkt blijkbaar wel.

Melakka lag voor ons precies op de route tussen Singapore en Kuala Lumpur. Het centrum van Melakka staat op de werelderfgoedlijst van Unesco vanwege de vele goed bewaard gebleven gebouwen uit de koloniale tijd. Melakka is zowel in de handen van de Chinezen, Portugezen, Nederlanders en de Engelsen geweest. Voor ons wat het natuurlijk vooral leuk om wat Nederlandse sporen te ontdekken in het stadje. Al vonden we de molen wat overdreven...
Nederland heeft de macht in Melakka in 1641 overgenomen van de Portugezen om het vervolgens rond 1824 aan de Engelsen te geven in ruil voor gebied in Indonesie. In Melakka is de trishaw (fietstaxi) een veel voorkomend vervoersmiddel. Nu hadden we deze al vaker gezien op onze trip door Azië maar vonden we het meestal een beetje overdreven om ons zelf te laten rond fietsen. Echter waren de trishaw's in Melakka versierd met bloemen, parapluutjes en hadden ze ingebouwde boxen met muziek uit de jaren '80 en '90. We moesten dus wel even een ritje maken. We troffen een erg aardige man, die ons ook veel (ietsteveel) kon vertellen over de Nederlandse periode. Hij heeft ons alle Nederlanse gebouwen laten zien, met als hoogtepunt natuurlijk het 'Dutch Square' met daarop het Stadthuys. Melakka heeft ons dus alvast in Hollandse sferen gebracht!

Onze laatste twee dagen van de reis hebben we door gebracht in de hoofdstad van Maleisië: Kuala Lumpur. Deze stad is net als Singapore een grote metropool in deze regio. Helaas heeft Kuala Lumpur niet zoveel structuur en bezienswaardigheden te bieden als Singapore. Sterker nog, het is hier een grote chaos. De bekendste torens van Kuala Lumpur zijn natuurlijk de Petronas Towers ook wel de twins genoemd. Deze torens bezichten is een populaire activiteit en er worden elke dag maar een beperkt aantal mensen op de torens toegelaten. Elke ochtend om half negen worden de kaarten van die dag weggeven. Helaas waren ze bij ons al om 2 over half 9 uitverkocht en hebbben we een bezoek aan de torens aan ons neus voor bij moeten laten gaan. In plaats daarvan hebben we de televisietoren van Kuala Lumpur bezocht en vanaf daar heb je ook een goed zicht op de de stad en ook op de Petronas Towers.

Inmiddels is er dus echt een einde gekomen aan onze reis. Vanavond gaan we nog een keer lekker van een Aziatische rijstmaaltijd genieten om daarna naar het vliegveld te vertrekken. Azië is een fantastisch continent waar we graag nog eens naar terug keren want wij zijn hier nog lang niet uitgekeken!

Naast al het moois van zuidoost-Azië vonden het ook erg leuk om te zien dat er zoveel mensen onze weblog volgen en lieve reacties achter lieten. Dit is ons 14de en (voorlopig) laatste bericht en er staan 354 foto's en 4 video's online. Hierop hebben we maarliefst 240 reacties gehad, wat veel meer is dan wat we vooraf hadden durven hopen. We zijn erg blij met deze reacties en ze hebben elke keer een goede motivatie gevormd om een nieuwe weblog te schrijven. Bedankt hiervoor!

Tot snel in Nederland!

Liefs,

Suus en Frank

1. Eugene:
    12 juni 2010
    Wat een heerlijke laatste week hebben jullie gehad! Prachtige dingen weer gezien. Singapore prikkelt mij ook wel moet ik zeggen, zal ook wel met mijn vakgebied te maken hebben. In ieder geval hebben jullie je reis niet als een nachtkaars uit laten gaan. Na alle ervaringen denk ik dat het in jullie hoofden meer op Kualu Lumpur lijkt dan op Singapore. Chaos. En dat mogen jullie de komende weken hier in het platte land allemaal op een rijtje zetten. Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's en kijk uit naar de aanvullingen en extraatjes die jullie ons vanaf morgen ongetwijfeld nog gaan vertellen. Goeie reis en tot morgen op Schiphol! Eugene
  2. Kim:
    Heel leuk om jullie verhalen te lezen. Goede reis!! X Kim
  3. Marlies:
    Hee Suus&Frank,

super leuke verhalen.
    dat gebouw ziet er inderdaad raar uit.
    maar ook wel mooi.
    ik ben wel heeeeeel erg blij dat jullie er morgen weer zijn.
    tot morgenochtend HEEL VROEG dan!

dikke kus Marlies
  4. Siem:
    12 juni 2010
    Goede reis terug naar huis! x Siem
  5. Angelique van Rijn:
    12 juni 2010
    Jammer, het is over....jullie fantastische verhalen en geweldige foto's. Ik wens jullie een hele goede terugreis en geniet morgen van het weerzien met iedereen!!

Groetjes, Angelique
  6. Glenn en Boot:
    12 juni 2010
    Jaaaa, tot morgen!!! Heel goed dat jullie toch nog een beetje india gezien hebben, en een gebouw met een boot hebben bezichtigd! Jullie maken me trots.
    Fijne vlucht! Fijne thuiskomst! Fijne alles!
  7. Nicolien:
    13 juni 2010
    Jongens, goede reis en geniet van het nette, mooie, fijne NL en al jullie vrienden. En het WK natuurlijk!
    Vond het weer leuk om jullie verhaaltje te lezen en ik geniet elke keer van de geografische/planologische noot!
    Succes en plezier met het maken van jullie fotoboeken; kan je alles mooi nog een keer beleven!
    Liefs vanuit Cambodja, Nicolien
  8. Natasja en Werner:
    13 juni 2010
    Welkom thuis alvast! Gelukkig hebben jullie de laatste dagen al weer wat kunnen wennen aan Nederland zo te lezen.
    Goed getimed overigens, net voor de eerste wedstrijd van Nederland.
  9. Irma en Ronald:
    13 juni 2010
    Bedankt,voor alle mooie verhalen.
    Je vader moet maar met Ronald reisje Singapore maken! ivm de planologie.
    Fijne thuiskomst
  10. Annne:
    Welkon thuis! Liefs uit London
  11. Tessa:
    14 juni 2010
    ben blij dat jullie er weer zijn!